Logo

hvem er jeg

ANNA RAVN
RÅDGIVER I ARBEJDSMILJØ, ERGONOMI, LEDELSESSYTEMER (ISO 45001)

Jeg vægter at møde mine kunder, så jeg får det bedste billede af den opgave, de har søgt min rådgivning til og engagerer mig med fokus på opgaven.

Jeg er positiv og optimistisk af natur og ser muligheder i de opgaver, jeg beskæftiger mig med.

Jeg sidder i bestyrelsen for ”Ergoterapeuter i Arbejdsliv”, så jeg er opdateret på den nyeste viden indenfor ergonomi og arbejdsmiljø, til gavn for de øvrige medlemmer og mine kunder.

Min baggrund

Jeg har erfaring som arbejdsmiljøkonsulent, siden 1997 via tidligere ansættelse hos autoriseret arbejdsmiljø-rådgiver og BST center.

Siden 2015 ekstern Lead Auditor på Arbejdsmiljøledelsessystem ISO 45001, som underleverandør til DNV GL.

Jeg har beskæftiget mig med vejledning, rådgivning og undervisning i mange typer virksomheder. Jeg har bistået offentlige og private virksomheder som proceskonsulent i forhold til organisering, APV og vedligeholdelse af arbejdsmiljøarbejdet.

Arbejdsmiljøerfaring

  • Faktaundersøger
  • Ekstern lead auditor – ISO 45001
  • Underviser på den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse siden 2000.
  • Udvikler og underviser på den supplerende arbejdsmiljøuddannelse samt andre kurser.
  • Underviser i forebyggelse af ulykker, med risikoforståelse, som specielt fokusområde.
  • Fagekspert i ergonomi for DNV siden 2003.
  • Arrangør og konferencier ved "arbejdsmiljødagen" gennem flere år (arrangeret i anledning af den europæiske arbejdsmiljøuge) i samarbejde med Arbejdstilsynet.
  • Rådgivning i forbindelse med rådgivningspåbud.
  • Arbejdspladsvurdering – rådgivning om og undervisning i alle dele af APV, samt metoder.
  • Organisering, styrkelse og udvikling af arbejdsmiljøarbejdet i virksomhederne, AMO / MED
  • Den årlige arbejdsmiljødrøftelse
  • Ergonomiske opgaver (forflytning, instruktion og uddannelse af forflytningsvejledere, tunge løft, ergonomikurser, EGA, indretning af arbejdspladser og instruktion i samme).
  • Samarbejde med kommuners jobcentre om tilpasning af arbejdspladser til langtidssygemeldte, arbejdsskadede, arbejdsfastholdelse, sygefravær mm.
  • Indgående kendskab til arbejdsmiljøloven.

Fordele

  • 1

    Anna Ravn Consult…når sikkerhed og trivsel er vigtig…

    Du får en reel vurdering af arbejdsmiljøet i virksomheden. Det er min pligt at orientere dig om forhold, der kan være i strid med arbejdsmiljølovens krav.

  • 2

    Seriøs og fleksibel rådgivning.

    Det er dig (i samarbejde med arbejdsmiljøorganisationen (AMU eller MED)) der afgør, hvor indsatsen skal ske. Jeg råder jer specifikt på den baggrund, men påpeger også forhold, hvor der er mulighed for forbedringer, som inspiration til jeres videre arbejde.

  • 3

    Erhvervsløsninger indenfor ergonomi.

    Undervisning af kontoransatte i at indstille bord og stol, kortlægning af tunge løft /EGA i produktionen eller generel undervisning i ergonomi – eller hele pakken. Tilbud laves specifikt til dig.

CV

  • Selvstændig rådgiver indenfor arbejdsmiljø, APV, ergonomi og ledelsessystemer.

  • Arbejdsmiljøkonsulent ved BST Thy, Mors, Salling, som i 2009 ændres til Arbejdsmiljøcenter Midt Vest ApS – konstitueret direktør.

  • Daglig leder af dagcenter ved Center Øst, Skive Kommune

  • Vikar for ergoterapeut, Skive Sygehus

  • Vikar for ergoterapeut, Distriktspsykiatrisk Daghus Skive

  • Vikar for ergoterapeut, Thisted Sygehus

  • Uddannelse som ergoterapeut på Ergo- og fysioterapeutskolen i Holstebro

  • Erhvervsarbejde

kurser og efteruddannelse

  • Fakta undersøger, uddannelse. Metode til håndtering af mobning og chikane i arbejdslivet

  • Kursus i vurdering af psykisk arbejdsmiljø

  • ISO 45001. Arbejdsmiljøledelse og certificering

  • Arbejdsmiljøledelse og auditering OHSAS 18001 – DNV GL

  • Uddannet tester af Stress Indikator

  • Lead auditor arbejdsmiljø

  • Efteruddannelse – temadag om stress

  • Coaching og vejledning, voksenpædagogisk center

  • Coaching og vejledning – videregående forløb

  • Arbejdsfysiologi og ergonomi, AMI

  • Instruktøruddannelse – den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse

  • Kursus i arbejdsulykker v/Arbejdstilsynet – analyse og forebyggelse

Testimonials

Nu er der igen god energi på verdenshavene

Seasight Davits med hovedsæde i Hvide Sande udvikler og producerer kraner til havvindmøller. Kranerne er fast inventar i møllerne og uundværlige for de operatører, der arbejder med service og vedligehold. For her kan fragtmanden ikke bare køre til døren. Reservedele må bringes ud med skib og hejses op med kran.

Trods relativt få år på markedet (2011) har Seasight Davits godt fat på verdensmarkedet med en andel på over halvtreds procent. Det skyldes en kombination af behov, innovation og service, og mht. sidstnævnte kommer Anna Ravn Consult ind i billedet.

Flere operatører beklagede sig over skuldersmerter i forbindelse med den manuelle håndtering af kranerne, der pga. lav gearing kræver en del sving. Det handlede Seasight Davits straks på! – De bestilte Anna Ravn Consult til en ergonomisk vurdering og en konkluderende rapport.

Selvom intet stred imod Arbejdsmiljøloven, førte dette til omgående forbedring af kranens håndsving. Herunder også ny vejledning til operatørerne om at betjene kranerne fra en anden vinkel og med begge hænder på svinget.

Sales Manager hos Seasight Davits, Palle Andersen, udtaler:

”På baggrund af kritikken ønskede vi hurtigt at finde en ergoterapeut og helst tæt på os. Så jeg søgte på nettet og faldt over Anna Ravn Consult. Tilfældigt kan man roligt sige – men hvilken tilfældighed! Der var kemi lige fra starten og takket være hendes effektive indsats, har vi forholdsvis simpelt forbedret forholdene for operatørerne og fastholdt vores gode omdømme.”

Kigger Arbejdstilsynet forbi, står Washpower pletfri

Lad det være sagt straks: Arbejdstilsynet er til for alles bedste. Til gengæld kan reglerne, der udstikkes fra instansen, sommetider være svære at gennemskue og forholde sig til i praksis.

Det er i hvert fald Glenn Pedersens erfaring efter en lang karriere som selvstændig virksomhedsrådgiver. Så da han i 2016 blev medstifter af Washpower, som han i dag er direktør for, var han meget bevidst om fordelene ved ekstern hjælp iht. spørgsmål om arbejdsmiljø.

Washpower udvikler og producerer højteknologiske vaskeløsninger til professionel rengøring i landbrug og industri. På få år har virksomheden virkelig ramt et behov i markedet. Takket være indstilling, målsætning og ikke mindst ’manpower’ bliver vaskerobotter fra Washpower lige nu anvendt i 25 lande.

Ifølge Glenn Pedersen er det er klart, at den position forpligter, og derfor skal der helst heller ikke være en finger at sætte på noget som helst. Herunder ønsker Washpower bl.a. at være en både sikker og god arbejdsplads, og i den forbindelse har Anna Ravn Consult medvirket positivt.

Glenn Pedersen siger om samarbejdet med Anna Ravn:

”En veldefineret arbejdsmiljøpolitik og nedsættelse af et decideret arbejdsmiljøudvalg har fra starten haft høj prioritet for os. Jeg kendte Anna fra tidligere og bad hende hjælpe os med vurdering og konklusion vedr. vores arbejdsforhold og gældende retningslinjer. Hun imponerede os alle med evnen til at kombinere sin dybe fagindsigt med pragmatisme. – Anna er en sand ’powerwoman’.”

Vikartjeneste udover det sædvanlige

Babcock & Wilcox Renewable (B&W) har lige fra starten i 1867 åbent erklæret at ville gøre tingene lidt bedre, og det holder endnu. Virksomheden har i dag en stærk position på verdensmarkedet indenfor innovativ udvikling, produktion og drift af miljørigtige kraftvarmeanlæg.

Derfor blev der også straks handlet, da virksomhedens arbejdsmiljøafdeling i slutningen af 2015 manglede mindst tre specialiserede medarbejdere samtidig. Men hvem skulle man lige spørge om hjælp?

Det var der på det tidspunkt heldigvis en ledende medarbejder hos B&W, som havde et kvalificeret bud på. Det var hans erfaring med Anna Ravn, at hun kunne utroligt meget i forhold til arbejdsmiljø, lovstof og systematisering af processer i den forbindelse.

Anna tog imod udfordringen! På fuldtid arbejdede hun i en periode direkte hos B&W, og på bare fire måneder skabte hun fundamentet for en velfungerende arbejdsmiljøafdeling.

Simpelthen en imponerende bedrift ifølge HSEQ Manager hos B&W.

Ruth Kjeldsmark, der blev ansat i begyndelsen af 2016, og som her uddyber:

”I sig selv er Anna Ravn et videnscenter, som hun omsætter til rådgivning og nyttige værktøjer under hensyn til vores forskellige udfordringer og ansvarsområder. Det mærker vi konkret ved, at hun holder 100% fokus, er blændende god til at lytte, forstå, handle og formidle. Af den grund er Anna blevet en vigtig ressource for os, som vi trygt benytter igen og igen.”